Sessió 4
"Carta a mis alumnos"

"Carta a mis alumnos suspensos"
A la sessió del 16 d'octubre vam mirar el vídeo de "Carta a mis alumnos suspensos", on un professor intenta motivar als alumnes dient que han d'espavilar per aprovar la ESO o sinos tindran repercusions al llarg de la seva vida.
En aquest vídeo el professor el professonr intenta transmetre als alumnes, especialment als que han suspes, que la vida no és tant fàcil com ells pensen, ja que estan acostumats a arribar a casa i tenir el menjar preparat, tenir roba nova pagada quan volen, nous telèfons mòbils o fins i tot el "botellon" pagat pels pares. D'aquesta manera, el professor demana als seus alumnes d'ESO perquè s'esforcin més a partir del mes de gener, en arribar de les vacances de nadal. El professor vol fer-los veure que amb l'arribada del nou any han de tenir nous propòsits i aprofitar la nova oportunitat per ser constant i conseguir els objectius que es proposin. Finalment, el professor els diu als alumnes que si no estudien ara, més endavant les empreses s'aprofitaran d'ells i faran amb ells el que voldran.
Una vegada vist el vídeo, vam dedicar la resta de la classe a dividir-nos en grups segons la postura adoptada davant aquest manifest i vam començar a realitzar un debat amb opinions a favor i d'altres en contra.
Un cop explicat per damunt el realitzat a classe, crec interessant realitzar una reflexió sobre la motivació, ja que n'existeixen de molts tipus i cada alumne respondrà millor a un tipus o un altre de motivació.
En primer lloc, s'ha de dir que la motivació es pot definir com el procés que inicia, i manté les conductes orientades a aconseguir un objectiu o satisfer una necessitat.
Segons l'autor, Jonathan García Allen en una publicació a la pàgina web de psicología y mente existeixen 8 tipus de motivació:
1. Motivació extrínseca
Els estímuls motivadors venen de fora de l'individu i de l'exterior de l'activitat. De manera que en aquest tipus de motivació els factors motivadors són recompenses externes com els diners o el reconeixement per part dels altres. Per exemple, un alumne pot estudiar molt pel bon reconeixement social que li proporcionarà un bon lloc de treball.
2. Motivació intrínseca
Fa referència a la motivació que ve de l'interior de l'individu més que de qualsevol recompensa externa. De manera que s'associa als desitjos d'autorealització i creixement personal. Per exemple, un alumne pot estudiar molt perquè li proporciona benestar estar al dia amb la matèria i tenir els exàmens ben preparats.
3. Motivació positiva
Fa referència al procés per el qual un individu inicia o manté adherida una conducta gràcies a la obtenció d'una recompensa positiva, ja sigui interna o externa.
4. Motivació negativa
Fa referència al procés per el qual una persona inicia o es manté adherida a una conducta per evitar una conseqüència desagradable tant interna (sensació de fracàs) com externa (càstig).
5. Motivació centrada en l'ego
La motivació de les persones es basa en reptes i resultats comparats amb altres persones. Un alumne pot motivar-se obtenint millors resultats que la resta.
6. Motivació centrada en la tasca
La motivació depèn de reptes i resultats personals, de manera que un alumne es motivarà per millorar els seus resultats personals, independentment dels resultats de la resta.
7. Motivació bàsica
Es refereix a l'interès d'una persona pels seus resultats o el seu rendiment personal. És un tipus de motivació molt utilitzada en l'esport.
8. Motivació quotidiana
També és un tipus de motivació molt utilitzat en l'esport, i fa referència a l'interès de l'esportista
Degut a la gran varietat de tipus de motivació que existeixen és molt difícil posicionar-se d'una banda o una altre sobre si el vídeo és o no motivador. Des del meu punt de vista i analitzats tots els tipus de motivació, crec que cada alumne es motivarà d'una manera o d'una altre. Així, aquest vídeo es tracta clarament d'una motivació del tipus negatiu on s'anomenen una sèrie de càstigs que et trobaràs en cas de no estudiar i no prestar atenció a les classes. És per això que un professor que vol aconseguir motivar a tots els seus alumnes de manera correcta els ha de conèixer molt bé i saber quina resposta tenen davant cada tipus de motivació, ja que un determinat alumne pot acabar desmotivant-se davant l'intent d'una motivació negativa mentre que un altre si que aconseguirà motivar-se.
Ja per acabar, m'agradaria posar un enllaç que explica cinc consells per a motivar als alumnes en termes generals, publicats per Santiago Moll en el blog de justificaturespuesta ja que és un professor que vaig tenir a l'etapa d'ESO.