Sessió 6

06.11.2019

Aquest dia no vaig assistir a classe per motius laborals, però pel que em van explicar els companys, una vegada recordat el que havíem fet el dia anterior, van veure el vídeo següent d'Avaluar per Aprendre de Neus Sanmartí. 

Una vegada vist el vídeo es va comentar a classe, i es va dir que avui en dia l'avaluació esta vista d'una manera negativa, i s'hauria de canviar aquesta percepció d'avaluació gratificant que afavoreixi per aprendre i prendre decisions. 

Així mateix, l'autora explica que no es pot aprendre sense avaluar, ja que per ella avaluar significa revisar i això afavoreix a l'aprenentatge dels alumnes. D'aquesta manera, proposa l'escola invertida per tal d'entendre l'avaluació com a motor d'aprenentatge i no com a regulació. Així, hem d'aconseguir que l'alumne sigui el protagonista de l'avaluació i per tant formi part del seu procés d'aprenentatge. A partir d'aquest vídeo, apareixen diversos conceptes relacionats amb l'avaluació: 

  • Autocorrecció, en aquest cas la correcció recau en la persona que ha realitzat l'activitat, i el docent només es limita a assenyalar els errors. 
  • Coavaluació, entre el grup classe, es realitza una coavaluació per tal de que els alumnes siguin capaços de corregir-se entre ells, entendre en què s'han equivocat, perquè s'han equivocat, etc. 
  • Autonomia, l'autora explica que els bons aprenents són molt autònoms.

Així, l'autora defineix l'avaluació englobant molts conceptes, que es poden resumir de la manera següent:

Com podem veure al resum anterior, l'avaluació comporta prendre decisions orientades a regular les dificultats i errors que rogeixen al llarg d'un procés d'ensenyament-aprenentatge i un dels instruments utilitzats per a l'autoregulació és el diari de classe. 

Així, els alumnes a través de l'autocorrecció són conscients dels errors que han comès i segur que a la propera vegada ho tindran més en compte. En canvi, si l'avaluació és entesa com un mitjà unicament qualificador i sancionador, els alumnes al rebre les correccions del professor es miren la nota i giren l'activitat o examen per no tornar-lo a mirar. Des del meu punt de vista, aquest diari de classe és una manera molt útil d'aprendre de manera autònoma. 

A banda d'aprendre a través de l'autocorrecció, és important saber de quina manera aprenen els nostres alumnes, ja que posteriorment podrem adaptar molt millor les activitats realitzades a l'aprenentatge de cada alumne. 

En definitiva, l'autora explica que l'avaluació no s'ha d'entendre com un element únicament qualificador o sancionador, sinó que s'ha d'entendre com un procés d'aprenentatge molt important pels alumnes. És per això que les activitats encaminades a l'autoavaluació, a saber què aprenen els alumnes i com ho aprenen són molt importants. 


Una vegada acabada aquesta sessió, els companys realitzaran el període d'observació de pràctiques i na Pilar recomana que es fixin amb el tipus d'avaluació que utilitzen al centre de pràctiques. Jo enguany no realitzo les pràctiques de manera que no podré aprotar aquesta informació a la carpeta d'aprenentatge. 

Avaluació © Todos los derechos reservados 2019
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar